Zanimiva delnica – Airbus | SAVA INFOND

Aleš Grbić, višji specialist za upravljanje
Aleš Grbić, višji specialist za upravljanje
Datum objave
Dne  07.02.2024

Dobri obeti za ozkotrupna letala

 
Airbus velja eno največjih podjetij na področju letalstva in obrambe. Oblikuje, razvija in proizvaja komercialna in vojaška letala ter vesoljske naprave za izstrelitve in satelite. Delujejo v treh segmentih - komercialni sektor (z Boeingom imata duopol pri letalih z več kot 130 sedeži), obramba in vesolje ter helikopterji (komercialni in javni). 

Komercialni sektor ponuja letala od ozkotrupne serije A220 in A320 (od 120 do200 sedežev) do veliko večjih, širokotrupnih modelov A330 in A350. Segment obrambe in vesolja oskrbuje vlade z vojaško opremo, vključno s transportnimi letali, zračnimi tanki in bojnimi letali (Eurofighter). 

 

Manjša letala za nizkocenovnike

Pred kratkim se jim je občutno povečalo število naročil pri ozkotrupnih letalih zaradi rasti števila nizkocenovnih prevoznikov po vsem svetu, kar je posledica izboljšane tehnologije, ki je nedonosne lete naredila donosne. Domači leti so se po pandemiji veliko hitreje opomogli kot mednarodni, zato se letalska podjetja raje odločajo za naročanje manjših letal kot večjih. Pomembno je, da Airbus nima veliko konkurence na najdražjem delu trga ozkotrupnih letal. Zelo verjeten je scenarij, da bo njihova ponudba manjših letal omogočila letalskim prevoznikom, da obnovijo svojo zastarelo floto. 

Izrazite konkurenčne prednosti Airbusa izhajajo iz strukturnih ovir pri vstopu v industrijo proizvodnje letal ter občutnih stroškov in težav, ki nastopijo pri strankah, če bi zamenjali dobavitelja letal. Izredno pomembna so neopredmetena sredstva z vsemi patenti in licencami, prek katerih utrjujejo svoj konkurenčen položaj. 

Proizvodni procesi so dovolj zapleteni in samo poslovanje dovolj regulirano, da ustvarjajo visoke ovire za vstop konkurentov na ta trg. Dolgoročno se konkurenčni položaj ne bo spreminjal. Težko si je predstavljati, da bo lažje vstopiti na trg proizvodnje letal. Nedavni vstop konkurence na trg letal z ozkimi trupi je spodletel zaradi prekoračitve stroškov in zamud.

 

Regulacije bo še več

Leto 2023 je bilo, kar se tiče okvar letal na letih, pestro za letalske proizvajalce, a k sreči brez smrtnih posledic. Niti požar letala Airbus A350 na letu Japan Airlines Flight 516 niti odpoved panela trupa letala Boeing 737 MAX 9 pri letu Alaska Airlines Flight 1282 v prvem tednu leta 2024 nista privedla do resnih poškodb potnikov ali posadke. 

To je posledica varnostnih funkcij, vgrajenih v komercialna letala, ki povečujejo kompleksnost in stroške proizvodnje, a so očitno vredne, saj zaščitijo življenja. Investitorji v družbah Boeing in Airbus računajo na dolgoročno trajnost podjetij, varnostne evidence ter na nenehno zavezanost upoštevanju najstrožjih standardov za upravljanje izdelkov, da bi izpolnili zahteve glede varnosti. 

Tragični nesreči dveh boeingov 737 max 8 v letih 2018 in 2019 sta imeli resne posledice za Boeing, vključno s tem, da so globalni letalski regulatorji začasno ustavitvili celotne flote 737 max za skoraj dve leti, saj so postavljali vprašanja o sposobnosti Boeinga, da izpolni svojo zavezo glede upravljanja izdelkov.

Airbusova družina A320 ima še naprej izrazito vodilni položaj na dragocenem trgu ozkotrupnih letal in novi A321XLR (»Xtra Long Range«) ima potencial odpirati nove dolge lete za nizkocenovne prevoznike. Prav tako je precej predvidljivo, da bo proizvodnjo letal z več kot 130 sedeži obvladoval obstoječi duopol. Pri vsem tem ne smemo pozabiti, da je letalstvo izrazito regulirano. Po zadnjem incidentu Boeinga 737 max je še naraslo tveganje povečane regulacije.




Objavljeno v prilogi Dela Posel & denar, 5. februarja 2024 

Želite več informacij?
Naše sodelavke so vam na voljo vsak delovni dan od 8. do 16. ure:

Jasmina Polšak


   Jasmina Polšak
   T: 02 229 74 57
   E: jasmina.polsak(at)infond.si


Ines Zec


   Ines Zec
   T: 02 229 74 73
   E: ines.zec(at)infond.si



Veselimo se sodelovanja z vami!

 

Delnice družbe Airbus so v portfeljih skladov:

Označite sklade, ki jih želite primerjati NAZIV TIP SKLADA NALOŽBENA USMERITEV OCENA TVEGANJA / DONOSA
Infond Globalni fleksibilni
TIP SKLADA
Mešani sklad
NALOŽBENA USMERITEV
Globalni
OCENA TVEGANJA / DONOSA
Srednja (4 - 5)
Infond Globalni delniški
TIP SKLADA
Delniški sklad
NALOŽBENA USMERITEV
Globalni
OCENA TVEGANJA / DONOSA
Srednja (4 - 5)
Infond Globalni defenzivni
TIP SKLADA
Mešani sklad
NALOŽBENA USMERITEV
Globalni
OCENA TVEGANJA / DONOSA
Nizka (1 - 3)
Infond Evropa
TIP SKLADA
Delniški sklad
NALOŽBENA USMERITEV
Regijski - razviti trgi
OCENA TVEGANJA / DONOSA
Srednja (4 - 5)
Infond Globalni uravnoteženi
TIP SKLADA
Mešani sklad
NALOŽBENA USMERITEV
Globalni
OCENA TVEGANJA / DONOSA
Nizka (1 - 3)
Infond Razviti trgi
TIP SKLADA
Delniški sklad
NALOŽBENA USMERITEV
Regijski - razviti trgi
OCENA TVEGANJA / DONOSA
Srednja (4 - 5)
Infond Select
TIP SKLADA
Delniški sklad
NALOŽBENA USMERITEV
Strategija - globalni
OCENA TVEGANJA / DONOSA
Srednja (4 - 5)
Infond Naložbeni cilj 2040
TIP SKLADA
Sklad ciljnega datuma
NALOŽBENA USMERITEV
Globalni
OCENA TVEGANJA / DONOSA
Srednja (4 - 5)
PRIMERJAJ IZBRANE SKLADE
Izberite dva ali največ tri sklade za primerjavo.
 
Izpostavljeni skladi
Infond Razviti trgi, delniški podsklad razvitih trgov
Infond Družbeno odgovorni, delniški podsklad razvitih trgov
Infond Tehnologija, delniški podsklad
Aktualno
Borza v ritmu božičnih sani
12.12.2024
Tako imenovana Božičkova rast na borzi je globalni fenomen, ki vliva optimizem vlagateljem po vsem svetu
Borzni trendi - december 2024
12.12.2024
Pregled dogajanja na borzah doma in v tujini v preteklem mesecu
Naložbeni mozaik: Trump 2.025
19.12.2024
Ameriška lokomotiva: S polno paro naprej?
*Podatki na tej spletni strani ne predstavljajo naložbenega priporočila ali storitev investicijskega svetovanja, niti ne pomenijo ponudbe ali vabila k nakupu ali prodaji enot investicijskih kuponov vzajemnih skladov ali katerihkoli vrednostnih papirjev, finančnih naložb in naložbenih skupin, temveč so samo informativne narave in predstavljajo kratko informacijo bistvenih značilnosti sklada, trgov vrednostnih papirjev oz. posameznih vrednostnih papirjev.
Podrobne in zavezujoče informacije o skladih so navedene in dosegljive samo v dokumentih Ključni podatki za vlagatelje, Prospekt z vključenimi pravili upravljanja ter zadnjem revidiranem letnem in polletnem poročilu sklada, ki so objavljeni na tej spletni strani. Izračuni preteklih donosnosti oziroma spremembe VEP temeljijo na podatkih o vrednosti enote premoženja. Vstopni in izstopni stroški zmanjšujejo prikazan donos. Pretekla uspešnost ne napoveduje prihodnjih donosov. V primerih, ko izbrani datumi padejo na nedelovne dni, je prikazana oziroma upoštevana vrednost enote premoženja zadnjega veljavnega obračunskega dne.
Družba morda je ali še bo za račun skladov v upravljanju ali v lastnem imenu sklepala posle z nekaterimi vrednostnimi papirji ali naložbenimi skupinami, ki so navedeni v vsebinah na tej spletni strani, lahko pa so ali bodo to počele tudi osebe, ki so sodelovale pri pripravi teh vsebin, vse v skladu s Politiko obvladovanja nasprotij interesov, ki je dostopna na spletni strani www.infond.si.
Družba ne odgovarja za morebitno neposredno ali posredno škodo, obveznosti in/ali izgubo, nastalo kot posledica odločitve na podlagi predmetnega informativnega gradiva.
Družba tudi ne prevzema odgovornosti zaradi napačnih ali nepopolnih podatkov in/ali informacij v vsebinah na spletni strani, razen v primeru naklepa ali velike malomarnosti družbe ali njenih predstavnikov, kar se presoja po standardu skrbnosti dobrega strokovnjaka.
Prosimo, upoštevajte tudi podrobnejše opozorilo vlagateljem.
Sava Infond, družba za upravljanje, d.o.o.
Ulica Eve Lovše 7, 2000 Maribor, tel. 02/229 74 40, fax. 02/229 74 89
Grafična in računalniška izvedba BuyITC d.o.o.